Przebudowa drogi powiatowej nr 5490P Pakosław – Białykał w Sowy z dofinansowaniem rządowym

Przebudowa drogi powiatowej nr 5490P Pakosław – Białykał w Sowy z dofinansowaniem rządowym

Projekt przebudowy drogi powiatowej 5490P na odcinku Pakosław – Białykał zyskał wsparcie z Państwowego Funduszu Celowego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Realizacja tej inwestycji ma kluczowe znaczenie dla poprawy infrastruktury drogowej w regionie.

Podpisanie umowy z władzami regionalnymi

19 listopada 2025 roku zawarto umowę Nr 13.87/25 z Wojewodą Wielkopolskim. Przedmiotem umowy jest uzyskanie dofinansowania na przebudowę drogi powiatowej nr 5490P, obejmującą odcinek Sowy.

Harmonogram realizacji zadania

Prace budowlane rozpoczną się 1 marca 2025 roku i mają planowo zakończyć się do 30 listopada 2025 roku. Kluczowe jest dotrzymanie tych terminów, aby zapewnić płynność ruchu drogowego i minimalizować utrudnienia dla mieszkańców.

Koszty i źródła finansowania

Całkowity koszt projektu wraz z nadzorem inwestorskim wynosi 1.395.073,33 PLN. Dofinansowanie pochodzi z różnych źródeł:

  • Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg: 830.263,25 PLN
  • Gmina Pakosław: 100.000,00 PLN
  • Firma TARCZYŃSKI S.A.: 150.000,00 PLN
  • Lasy Państwowe: 200.000,00 PLN
  • Budżet Powiatu: 114.810,08 PLN

Łączna wartość zadania wynosi 1.383.772,09 PLN, co obejmuje realizację całego zakresu robót.

Wykonawca i terminy realizacji

Za realizację robót budowlanych odpowiedzialne jest Przedsiębiorstwo Drogowe DROGBUD-Gostyń Sp. z o.o., które wykona prace za kwotę 1.377.396,95 PLN brutto. Termin zakończenia prac ustalono na 24 grudnia 2025 roku.

Nadzór inwestorski nad projektem

Firma STARBEM Jakub Starczewski, Tomasz Bem S.C. będzie pełnić nadzór inwestorski, za kwotę 9.840,00 PLN brutto. Ich zadaniem jest zapewnienie, że wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem i spełniały najwyższe standardy jakości.

Szczegóły techniczne projektu

Przebudowa obejmie odcinek drogi o długości 718,63 m w miejscowości Sowy. Nowa jezdnia będzie mieć szerokość 6,00 m i zostanie wykonana z betonu asfaltowego. Część drogi zostanie ograniczona krawężnikiem betonowym, a na poboczu wykonane zostanie utwardzenie o szerokości do 1,00 m.

Dodatkowo powstanie ściek przykrawężnikowy z kostki brukowej oraz chodnik o szerokości 1,80 m i długości 180 m. Zaplanowano także przejście dla pieszych o szerokości 4,00 m.

Przebudowa drogi wiąże się z wycinką dwóch drzew, co pozwoli na bezpieczniejszą organizację przestrzeni drogowej.

Innowacyjne rozwiązania bezpieczeństwa

Nowe przejście dla pieszych zostanie wyposażone w oświetlenie solarne oraz rampy krawężnikowe. Zastosowane zostaną również systemy oznaczeń fakturowych, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych.

Ważnym aspektem projektu jest także finansowanie działań informacyjno-promocyjnych, które będą towarzyszyć przebudowie.

Źródło: Starostwo Powiatowe w Rawiczu